joi, 28 martie 2013

27 Martie 2013 - Ziua Mondială a Teatrului

Aveţi grijă de actori, cinstiţi-i aşa cum se cuvine

Ziua Mondială a Teatrului - 27 Martie 2013
Ion Caramitru
Actorul Ion Caramitru, Directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, a lansat Mesajul Naţional dedicat acestei zile, sub titlul “Teatrul poartă în fiinţa lui mesajul veşniciei”: “Urmând ciclul existenţei, dând viaţă personajelor lui etalon, Teatrul îşi asumă drept de viaţă şi de moarte asupra fiinţelor de fum pe care le însufleţeşte. Ele trăiesc încremenite între coperţi de carte şi aşteaptă răbdătoare mâinile dibace care să le pună în mişcare, să le facă să respire, să se lupte şi să moară pentru a învia din nou, de fiecare dată când cineva deschide Cartea.
Mă uit cu nostalgie în urmă şi revăd ca într-un caleidoscop miile de personaje ale Teatrului Universal şi regret nespus că am întruchipat pe scenă doar câţiva regi şi prinţi sau câţiva oameni simpli care au vrut să schimbe lumea aşa cum mi-aş fi dorit. Am mers cu ei până la capăt şi i-am adus, întregi la minte, să-şi susţină cauza în arenă.
Este loc în Teatru pentru toţi cei care au talent. Cred, însă, că pentru a face Teatru adevărat şi viu e nevoie de mai mult. Pasiune?, spun unii. Sacrificiu?, alţii. Şi una şi alta, dar, mai ales, implicarea lui adâncă în realitatea zilei, în analiza vremurilor pe care le trăim, în politica de zi cu zi. Vocaţia Teatrului este construcţia unei lumi mai bune, cu drept de preempţiune asupra bunurilor omenirii pe care trebuie să le întoarcă spre folosinţă generaţiilor care se succed.
«În vremuri de restrişte cultura se opreşte», spunea un ministru de finanţe al României, de tristă amintire.
- Nu, domnule Ministru, cultura nu se opreşte niciodată. Dacă aţi fi fost Polonius, ministrul responsabil de viaţa Danemarcei, v-aş fi spus ca Hamlet:
«Aveţi grijă de actori, cinstiţi-i aşa cum se cuvine, căci ei sunt cronica vie şi prescurtată a vremurilor. Mai bine să ai parte de un epitaf prost după moarte decât să intri în gura lor cât timp eşti în viaţă».
Aviz amatorilor!”.
Un mesaj tulburător semnat Dario Fo

Dario Fo
Mesajul internaţional pentru acest important eveniment din viaţa teatrului este semnat anul acesta de Dario Fo.
“În urmă cu mult timp, Puterea a rezolvat problema intoleranţei faţă de actorii Commedia dell’Arte prin exilarea lor în afara ţării.
Astăzi, actorii şi companiile de teatru se chinuie să găsească scene publice, teatre şi spectatori, din cauza crizei.
Prin urmare, conducătorii nu mai sunt preocupaţi de problema controlului asupra celor care se exprimă cu ironie şi sarcasm, din moment ce nu mai e niciun loc pentru actori, şi nici public căruia să i se adreseze.
Din contră, în timpul Renaşterii, cei care deţineau puterea în Italia erau nevoiţi să depună un efort semnificativ pentru a-i ţine pe comedianţi (Commedianti) la distanţă, deoarece aceştia din urmă se bucurau de o mare audienţă.
Se ştie că marele exil al actorilor de Commedia dell’Arte a avut loc în secolul contra-Reformei, când s-a decretat desfiinţarea tuturor spaţiilor teatrale, mai ales în Roma, unde au fost acuzaţi de ofensă la adresa oraşului sfânt. În 1697, Papa Inocenţiu XII, sub presiunea cererilor insistente din partea burgheziei conservative şi a clericilor, a ordonat demolarea Teatrului Tordinona, unde, potrivit moraliştilor, se puseseră în scenă cele mai multe piese obscene.
În perioada contra-Reformei, cardinalul Carlo Borromeo, care era activ în nordul Italiei, s-a dedicat salvării «copiilor din Milan», stabilind o distincţie clară între artă, ca formă supremă de educaţie spirituală, şi teatru, ca manifestare a profanului şi a vanităţii. Într-o scrisoare adresată colaboratorilor săi, acesta se exprimă mai mult sau mai puţin după cum urmează: «Preocupaţi fiind cu eradicarea buruienilor, am făcut tot ce am putut ca să ardem texte care conţineau discursuri degradante, ca să le ştergem din memoria omenirii, şi în acelaşi timp să îi aducem în faţa justiţiei pe cei care publicau asemenea texte. Cu toate acestea, se vede că, în timp ce dormeam, Răul a lucrat cu şi mai multă şiretenie. Ce se vede cu ochiul pătrunde mult mai bine în suflet decât ce se citeşte în asemenea cărţi! Cuvântul vorbit însoţit de gestul potrivit fac mult mai multă stricăciune în minţile adolescentelor şi ale fetelor tinere decât cuvântul mort tipărit în cărţi. Prin urmare, se impune ca măsură de urgenţă să scăpăm oraşele noastre de teatre şi regizori, aşa cum facem şi cu sufletele nedorite».
Astfel, singura soluţie pentru criză se află în speranţa unei alte mari expulzări organizate împotriva noastră şi mai ales împotriva tinerilor care doresc să deprindă arta teatrului: o nouă diasporă de Commedianti, de regizori care ar beneficia nespus dintr-o asemenea poziţie de dragul unei noi reprezentaţii”.
Dario Fo, născut la 24 martie 1926, este dramaturg, director de teatru, actor şi compozitor italian, laureat al “Premiului Nobel pentru literatură” în 1997. Opera sa dramatică foloseşte metodele comice specifice commediei dell’arte, un stil dramatic foarte popular printre clasele muncitoare de odinioară. Opera lui Fo se caracterizează prin critică la adresa crimei organizate, corupţiei şi asasinatelor politice, doctrinei catolice şi conflictelor din Orientul Mijlociu. Fo a scris aproximativ 70 de piese de teatru. Printre cele mai renumite piese se numără “Morte accidentale di un anarchico” (1974; Moartea accidentală a unui anarhist) şi “Non si paga, non si paga!” (1974; Nu putem plăti? Nu vom plăti!). Dario Fo este directorul şi regizorul unei companii de teatru, împreună cu Franca Rame. La acordarea Premiului Nobel, comisia de jurizare l-a caracterizat pe Fo drept un scriitor „care imită bufonii epocii medievale, subminând autoritatea şi menţinând demnitatea celor călcaţi în picioare.”
Campania Naţională „Artiştii pentru Artişti”

Stela Popescu şi Alexandru Arşinel în spectacolul Piei, drace!
UNITER lansează ediţia a XII-a a programului anual Campania Naţională „Artiştii pentru artişti”, eveniment unic prin categoria de beneficiari căreia i se adresează.
Organizată în jurul datei de 27 martie – Ziua Internaţională a Teatrului, Campania a devenit pentru UNITER, de 11 ediţii încoace, nu doar sărbătorirea impresionantului univers teatral, dar, totodată, şi elogierea artiştilor care au reclădit an de an, timp de o viaţă, magia teatrală.
Iată că încercarea din 2002 de a fi responsabili social, de a corecta prin artă deficienţe de sistem a fost o reuşită. Am căpătat cu fiecare ediţie încrederea că, doar sensibilizând opinia publică şi mediul teatral cu privire la situaţia socială a vârstnicilor artişti cu probleme de sănătate, putem pune bazele unei valide şi autentice campanii sociale de solidarizare prin cultură cu rezultate concrete.
Şi în acest an Campania va beneficia de participarea teatrelor din ţară care vor juca un spectacol din propriul repertoriu sub semnul Campaniei, de participarea teatrelor din Bucureşti care vor pune în vânzare biletele Campaniei pentru un spectacol cedat acesteia, precum şi de un spectacol de caritate, special produs de către UNITER. Sumele strânse din vânzarea de bilete sunt direcţionate către fondul special constituit, “Fondul de Solidaritate Teatrală”, Cont: RO40RZBR0000060007801286 deschis la Raiffeisen Bank, Agenţia Piaţa Amzei.
Spectacolul de caritate organizat în acest an de UNITER, sub titlul “Clipe de viaţă”, are loc luni, 25 martie, ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti.
Sub deviza „Artişti pentru artişti”, 21 de mari vedete ale teatrului şi muzicii româneşti îşi dau mâna pe scena Sălii Mari a Teatrului Naţional într-un spectacol eveniment-unic, în seara zilei de 25 martie 2013, începând cu ora 19.00.
O unică reprezentaţie, un spectacol emoţionant ce reuneşte un număr impresionant de mari artişti ai scenei şi poveştile lor de viaţă: Dorin Andone, Marcel Iureş, Horaţiu Mălăele, Mihai Mălaimare, Medeea Marinescu, George Mihăiţă, Mariana Mihuţ, Marin Moraru, Maia Morgenstern, Florin Piersic, Tania Popa, Victor Rebengiuc, Rudy Rosenfeld, Eusebiu Ştefănescu, Stela Popescu şi Alexandru Arşinel, Margareta Pâslaru, Ioan Gyuri Pascu, Adrian Naidin, Paula Seling. Cu participarea extraordinară a pianistului Dan Grigore
Spectatorii vor avea şansa de se întâlni în aceeaşi seară cu artiştii lor preferaţi, într-un adevărat maraton scenic care îl va avea ca amfitrion pe Ion Caramitru.
Un admirabil gest de solidaritate artistică, în cadrul Campaniei Naţionale „Artiştii pentru artişti”, program permanent al UNITER, ajuns la cea de a XII-a ediţie.
Evenimentul a trezit un interes major în rândul publicului iubitor de teatru, drept dovadă că biletele la acest spectacol sunt epuizate.
Le mulţumim celor 13 teatre din Bucureşti şi 26 de teatre din ţară care s-au alăturat Campaniei prin direcţionarea sumelor strânse din vânzarea de bilete către Fondul de Solidaritate Teatrală, iar tuturor cumpărătorilor de bilete la acest regal teatral le suntem recunoscători în numele artiştilor care urmează a fi ajutaţi.
Campania UNITER „Artiştii pentru artişti” continuă pe parcursul lunilor martie-aprilie când sperăm să adunăm mai multe fonduri pentru a sprijini cauza artiştilor şi ne dorim să ne fiţi alături în acest demers.
Instituţiile teatrale participante

Mihai Mălaimare în spectacolul Actorul
În mai puţin de o săptămână, instituţiile teatrale din Bucureşti şi din ţară vor juca spectacole din propriul repertoriu sub semnul Campaniei Naţionale „Artiştii pentru artişti”, cu prilejul Zilei Mondiale a Teatrului.
În Bucureşti, s-au alăturat Campaniei “Artiştii pentru artişti”:
“Teatrul Naţional Bucureşti”, cu spectacolul „Clipe de viaţă”, unică reprezentaţie, un spectacol emoţionant ce reuneşte un număr impresionant de mari artişti ai scenei şi poveştile lor de viaţă 25 martie, ora 19.00.
Teatrul “Odeon”, cu spectacolul „Linişte! Sărut. Acţiune!”, adaptare de Peter Kerek, 14 martie, ora 19.30.
Teatrul „C.I. Nottara”, cu „O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, regia Alexandru Mâzgăreanu, 22 martie, ora 19.30.
Teatrul “Excelsior”, cu „Nemaipomenitele aventuri ale lui Nils”, după Selma Lagerlof, regia Mihaela Boboc-Manea, 24 martie, ora 11.00.
Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”, cu „Piei, drace!”, pe texte de Mihai Maximilian, Octavian Sava, Nae Lăzărescu şi Dan Mihăescu, regia artistică Biţu Fălticineanu şi Cezar Ghioca, 24 martie, ora 19.00.
Teatrul “Ion Creangă”, cu „Noddy”, adaptare de David Wood, după Enid Blyton, regia Attila Vizauer, 26 martie, ora 10.00.
Teatrul “Bulandra” oferă spectacolul „Scaunele” de Eugene Ionesco, regia Felix Alexa, 26 martie, ora 19.00, şi „Măscăriciul”, după A.P. Cehov, regia Horaţiu Mălăele, 27 martie, ora 19.00.
“Teatrul Evreiesc de Stat” consacră campaniei „Teibele şi demonul ei” de Isaac Bashevis Singer şi Eve Friedman, regia Szabó K. István, 27 martie, ora 19.00.
Teatrul “Masca” propune „Actorul” de Mircea Dinescu, regia Anca Dana Florea, 27 martie, ora 19.00.
Teatrul “Metropolis” participă cu „Jubileul” de Jean-Marie Chevret şi Michele Ressi, regia Radu Beligan, 27 martie, ora 19.00.
“Teatrul Mic” oferă „Visul unei nopţi de vară”, după William Shakespeare, regia Gelu Colceag, 27 martie, ora 19.00.
“Teatrul Ţăndărică” a programat „Fata babei şi fata moşneagului”, după Ion Creangă, regia Daniel Stanciu, 27 martie, ora 10.00.
“Teatrul de Comedie” dedică manifestării „Elling” de Axel Hellstenius, regia Vlad Massaci, 31 martie, ora 19.00.
Teatrele din ţară care s-au alăturat Campaniei în acest an:

Secvenţă din Zeul măcelului, spectacolul Teatrului Vasile Alecsandri din Iaşi
Teatrul Clasic “Ioan Slavici”, din Arad, ,,Minotaurul” de Michael Black, regia Ştefan Iordănescu, 28 martie.
“Teatrul Municipal” din Baia Mare: „Femeia mării” de Henrik Ibsen, regia lui Kincses Elemer, 27 martie.
Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov: „Autostrada” de Neil LaBute, regia Adrian Iclenzan, 27 martie.
Teatrul „Maria Filotti” din Brăila: „8 Femei” de Robert Thomas, regia Radu Nichifor, 24 martie
Teatrul de Păpuşi „Cărăbuş” din Brăila: „Ursul păcălit de vulpe” de Victoria Samoilă, regia George Popa, 27 martie.
“Teatrul Maghiar de Stat” din Cluj: „Buzunarul cu pâine” de Matei Vişniec, regia István Albu, 26 martie, şi „Aniversarea” de Thomas Vinterberg, Mogens Rukov şi Bo Hr. Hansen, regia Robert Woodruff, 30 martie.
“Teatrul de Stat” din Constanţa: „Desculţ în parc” de Neil Simon, regia Liviu Manolache, 24 martie.
Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova: „Lysistrata” de Aristofan, regia Yiannis Paraskevopoulos, 27 martie.
Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi: „Năpasta” de I.L. Caragiale, regia Adi Carauleanu, 29 martie.
Teatrul de Păpuşi „Gulliver” din Galaţi: „Păcală” de Ion Creangă, regia Daniel Stanciu, 26 martie.
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi: „Zeul Măcelului” de Yasmina Reza, regia Cristian Hadji-Culea, 28 martie.
Teatrul „Tomcsa Sándor” din Odorheiu Secuiesc: „Ioan Neînfricatul” de Karpati Istvan, 27 martie.
Teatrul „Regina Maria” din Oradea: „Equus” de Peter Shaffer, regia Szabó K. István, 28 martie.
“Teatrul Tineretului” din Piatra Neamţ: „Puck, în căutarea curcubeului”, text şi regie Loredana Grigoriu, 2 aprilie.
Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti: „Văcuţele Domnului se întorc pe pământ” de Vasili Sigarev, regia Th. Cristian Popescu, 27 martie.
“Teatrul de Vest” din Reşiţa: „Dragoste cu tocmeală” de Matei Mircioane, regia N.D. Vlădulescu, 17 martie.
Teatrul „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe: „Ce drog mi se potriveşte?”, regia Cristian Ban, 19 martie.
Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu: „Închisoarea de fete”, după Steve Gooch, regia George Ivaşcu, 28 martie.
Teatrul pentru Copii şi Tineret “Gong” din Sibiu: „Vrăjitorul din Oz”, după Lyman Frank Baum, regia Simona Vintilă, 27 martie 2013.
Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”: „Căsătoria” de N.V.Gogol, regia Tufan Imamutdinov, 26 martie.
Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Tompa Miklós”: „Beznă de mină” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, 25 martie.
Teatrul „Ariel” din Târgu-Mureş: „Hansel şi Gretel” de Éltető József după Fraţii Grimm, regia Antal Pal, 17 martie, şi „Scufiţa roşie”, după Fraţii Grimm, regia Maria Mierluţ, 24 martie.
“Teatrul Naţional” din Timişoara: „Nopţi cu Isadora” de Ion Jurca Rovina, regia Sabin Popescu, 27 martie.
“Teatrul German de Stat” din Timişoara: „Titus Andronicus” de William Shakespeare, regia Brian Michaels, 28 martie.
Teatrul Maghiar de Stat “Csiky Gergely” din Timişoara: „Vremuri de pace”, regia şi scenariul Hajdu Szabolcs, 26 martie.
Teatrul pentru copii şi tineret „Merlin” din Timişoara: „Aladin”, regia Eva Labadi Megyes, 27 martie.
 
http://www.cotidianul.ro/ziua-mondiala-a-teatrului-27-martie-2013-209708/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu